Na těchto stránkách průběžně pracuji, naposledy 9. 4. 2007

Podvozek


Základní parametry

Rozměry
Rozvor 2400 mm
Rozchod přední/zadní 1356 mm / 1360 mm
Pérování Torzní tyče
Hmotnost pohotovostní / celková 725 kg / 1 160 kg
Světlá výška 290 mm
Brodivost 450 mm bez namočení motoru
Pneumatiky 5,25 x 16 nebo 690x200
Brzdy provozní / ruční Mechanické na všechna kola / Mechanická na všechna kola

Podvozek je současně silnou i slabou stránkou. Silnou díky své velké světlé výšse, slabou díky svému pérování. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, Jeep má obě nápravy tuhé a světlá výška je dána jen průměrem šestnáctipalcových kol, proto jsou diferenciály obou náprav nevysoko nad zemí. U Kaďoura jsem nikdy neslyšel o proraženém diferenciálu. Řekl bych, že to je zcela nemožné.

Dosažení velké světlé výšky u přední nápravy je vcelku pochopitelné. Dvě ramena na každé straně nesou těhlici předního kola. Tato ramena nesměřují dozadu vodorovně, ale dozadu šikmo dolů. Osa kola je navíc posunuta až ke spodnímu ramenu. U zadní nápravy je velké světlé výšky dosaženo tak, že na konci hnací hřídele není kolo, ale redukční převodovka. Tato redukční převodovka je ukrytá obrysem disku zadního kola. Podíváte-li se na spodek vozu, uvidíte hladkou plochou platformu.

Pérování je zajištěno torzními tyčemi umístěnými napříč. U přední nápravy jsou použity dlouhé svazky listů přes celou šířku vozu. Zadní náprava pužívá krátké torzní tyče kulaté, značného průměru. Platí, že čím je Kaďour vzadu víc zatížený, tím lépe péruje. Plavnou jízdu jsem zažil při jízdě ve čtyřech lidech a s 90-ti litry vína v kufru. Slabými místy jsou tlumiče pérování. Vpředu teleskopické, olejové, vzadu olejové, pákové. Mají poměrně malou účinnost a Kaďour má snahu na nerovném povrchu skákat jako koza. Přední náprava je poněkud subtilní a náchylná k poškození čepů a osy kola. Na tvrdém nerovném povrchu (díry, kamení, hrubý makadam,..) je třeba jezdit s citem, vůz se značně třepe a vydává srdcervoucí plechový kravál. Řízení jde naprosto lehce jedním prstem.

Provozní i ruční brzdy byly mechanické (lankové) na všechna kola. Problémem je jejich rovnoměná účinnost na všechna kola. Při sešlápnutí brzdového pedálu se posune plochý ocelový čtverec, který je až v úrovni přední nápravy. V tomto čtverci jsou zakončena čtyři ocelová lana od jednotlivých kol. Není zde žádný mechanismus pro vyrovnávání tahu mezi nápravami nebo mezi koly. Auto se vyheveruje a délky jednotlivých lan se nastaví tak, aby brzdy působily na všech kolech rovnoměrně. V tuto chvíli auto brzdí báječně. Po nějaké (poměrně krátké) době se lana vytahají a brzdy na jednotlivých kolech začnou působit nerovnoměrně. To je vhodný okamžik na to, vyheverovat auto, .....