Dovolená Holandsko, Friesland, Koudum, loď FB1050

10. - 18. 5. 2013 2013

Úvod

Po dvou letech jsem se vrátil do Fríska, tentokrát s dcerami. Díky dobré zkušenosti jsem zvolil opět loď typu FB1050. Její popis a naše zkušenosti s ní jsou tady. Letos byly denní teploty 7 - 13 stupňů, kolik bylo v noci nevím, asi taky tak. Topení jsme použili celkem asi 4x. Vodu jsme doplnili 1x v Leeuwardenu. Loď nemá nádrž na odpadní vodu, proto jsme, téměř výhradně, používali jen perfektně udržované toalety v kotvištích a marínách.
Po doplutí zpět do Koudumu se do nádrže vešlo 77 litrů nafty, jak říkal technik: "normální". Během osmi dnů jsme za necelých 43 hodin urazili téměř 190 km.
Při zobrazení jednotlivých denních map uvidíte jejich délky a jízdní doby podle dat z navigace.


Pátek 10. 5. 2013

Koudum - Workum. 16,5 km, doba plavby 3:10

V loděnici byl klid - byl pátek a odjížděly jen dvě lodě. Vyrazili jsme na severovýchod menším kanálem a po půl hodině vjeli na jezero. Byl silný vítr. Při půjčování lodě nám paní majitelka říkala, že vítr je dnes hodně silný a má asi tak 6 - 7 Beaufortů. Foukalo zezadu, na jezeře se dělaly docela vlny. K signalizačnímu tlačítku u mostu před Workumem jsme přijeli na poslední chvíli, v 18:50. Projel vlak, otevřel se most, projeli jsme my a byl konec pracovní doby. Na městském úvazišti jsme přistáli bez problémů a šli na podvečerní prohlídku městečka.

Tady je páteční Mapa projeté trasy.


Sobota 11. 5. 2013

Workum - Sneek. 25 km, doba plavby 6:26

Bylo deštivé ráno, vyjeli jsme před 10. hodinou. Dozvěděli jsme se od paní mostařky, že se někde jede regata a máme být opatrní. Kdo ví, co to mělo znamenat. Zabočili jsme do kanálu směrem Bolsward a Sneek (čti: snejk). Několik následujících hodin nás předjížděly dvojskify (dva veslaři + kormidelník). Posádky byly: mladé, starší, mužské, ženské, smíšené. Společné měly to, že kormidelníci měli v rukách mapy a všichni byli promočení. Pršelo. I na nás u našeho komidla. Ale všichni jsme se usmívali. Viděli jsme, že skify odbočují do Bolswardu, tak jsem se rozhodl, že my tam neodbočíme, ale pojedeme přímo do Sneeku. Největší zábavu jsme si užili, když jsme na poslední chvíli (čti: pozdě) uviděli samoobslužné tlačítko na otvírání menšího mostu. Byl silný vítr, samozřejmě blbým směrem, a já jsem se nemohl s lodí dostat k tlačítku tak, aby plavčice mohly loď vyvázat ke správnému kůlu. No, nakonec to jaksi klaplo a hle! Za námi už čekaly další tři lodě, tak jsme jeli hned dál.
Ve Sneeku jsme našli místo mezi dvěma loděmi, otočil jsem se předpisově proti větru a vzorně v 16:20 přistál. Za ty roky už mám asi loď v ruce :-) I zastavení a čekání před 1. mostem už mě ty dvě minuty šlo i při zadním větru. Odpoledne jsme nakoupili sýry, víno, sušenky, vla (čti: flá), jogurt, med a udělali si první holandský večer.

Tady je sobotní Mapa projeté trasy.


Neděle 12. 5. 2013

Sneek - Leeuwarden. 27 km, doba plavby 6:49

Po prohlídce Sneeku jsme odvázali loď ve 12:30 a projeli částí Sneeku, kde jsme viděli hodně pěkných novostaveb. Projeli jsme staré, ručně ovládané zdymadlo. Tato stará zdymadla jsou neď trvale otevřená díky novým regulacím, ale stále připravená ... Jeli jsme dlouho poměrně úzkým a nehlubokým kanálem s naprosto minimálním provozem. Viděli jsme například i ručně otočnou lávku pro pěší/lodě. Na kraji Leeuwardenu jsme ale vjeli naopak do dopravního kanálu. Šířka sto metrů, jeden úžasný zvedací most. Ostatní mosty pro nás byly dostatečně vysoké, ale plachetnice musely čekat na otevření. Ve městě už byly mosty "normální" zvedací. Kotviště je v Leeuwardenu pěkné a hóódně veliké, pro kormidelníky velmi pohodlné. Asi je tam v plné turistické sezoně hóódně lodí.

Tady je nedělní Mapa projeté trasy.


Pondělí 13. 5. 2013

Leeuwarden - Warten - Princenhof. 26 km, doba plavby 6:01

Dopoledne jsme si prošli město. Pršelo a fučelo. Při odjezdu z Leeuwardenu jsme zastavili u mola, kde bylo možné doplnit pitnou vodu. Během doplňování se směrem k nám začala přibližovat nějaká loď, asi tak 20 m dlouhá. Na první pohled bylo patrné, že posádka to moc (čti: vůbec) neumí. Přibližovala se několikrát. Přídí, zádí, jednou těsně k naší lodi bokem, vítr ji neustále snášel, kormidelníci se vystřídali loď se točila, zabrala celou šířku dost širokého kanálu. Děs. Urychleně jsme uzavřeli vodní nádrž a fofrem pryč! Odjížděli jsme velkým dopravním kanálem a z dálky jsme pozorovali obrovskou kontejnorovou loď, jak proplouvá otevíracími dálničními mosty. Taky jsme pod nimi jeli, ale tak nějak v pohodě, ani je nemuseli zvedat :-)
Do přírodní rezervace Princenhof jsme dorazili v poklidu. Měli jsme průvodce po doporučených trasách a nechali jsme si poradit v rezervaci kanály Alde Wei a Sytse Maaike. Dobře jsme udělali naše loďka se do toho kanálu tak akorát vešla, nikoho jsme nepotkali, motor jenom klidně bublal. Parádní svezení. Našli jsme si prázdné molo na ostrově a přistáli.

Tady je pondělní Mapa projeté trasy.


Úterý 14. 5. 2013

Princenhof - Joure, 23km, doba plavby 6:06

Krásné ráno. Nepršelo, azuro, slunko. Ale neuvěřitelné množství komárů a podobné havěti. Náš odjezd byl spíše překotným úprkem. Když jsme si to tak v klidu šinuli po kanálech, uviděl jsem pastvinu se stádem fríských koní. A co navíc! Kousek vedle bylo i malé úvaziště, tak akorát pro naši loď. Přistáli jsme a šli se podívat na koně. Nádhera. Byli černí jak noc, poněkud plaší, ale velmi zvědaví a přátelští. Mají to prostě v povaze. Na fotce je vidět zajímavý železniční most. Je současně sklopný i otočný.
Joure je sídelním městem firmy Douwe Egberts a tak je při příjezdu už z dáli vidět její reklama.

Tady je úterní Mapa projeté trasy.


Středa 15. 5. 2013

Joure - Marchjepolle. 16 km, doba plavby 3:25

Dopoledne jsme navštívili městské muzeum. Je to několik přízemních budov, každá se věnuje nějakému tématu. Navštívili jsme i rodný dům Egbertse Douwa.
Na jedné fotce je vidět vedení vysokého napětí. Přímo u kanálu jsou stožáry hodně vysoké, aby mohly projet plachetnice. Dál už jsou stožáry vysoké normálně - jako u nás.
Jezero Tjeukemeer jsme projeli částečně uvnitř plavební dráhy a částečně jsme jeli přímo k ostrovu Marchjepolle, kde jsme přistáli a přenocovali. Celý ostrove dá projít tak během 20 minut.

Tady je středeční Mapa projeté trasy.


Čtvrtek 16. 5. 2013

Marchjepolle - Sloten - Woudsen - Mare. 33 km, doba plavby 6:43

Odjížděli jsme od ostrova první hned v 8 hodin s tím, že snídaně se bude vařit cestou. K prvnímu zvedacímu mostu Follega jsme dojeli před devátou, přivázali jsme se a pustili se do připravené snídaně. Cestou do Slotenu jsme v dáli na dopravním kanále viděli obrovskou kontejnerovou loď. Přeleji jsme jezero Slotemeer a do Slotenu jsme dorazili v půl jedenácté. Zaparkovali jsme na místě, které jsem si oblíbil při první dovolené na lodi v roce 2011. Nejstarší dochovaná mapa je z roku 1616 a dokumentuje křižovatku pozemní a námořní obchodní cesty. Sloten bylo díky tomu velmi bohaté město. Po důkladné prohlídce Slotenu jsme se vydali dále.
Ve Woudsenu jsme přistáli ve dvě odpoledne. Navštívili jsme funkční větrný mlýn Hetlam na mletí mouky. V přízemí se kromě mouky prodávají i suvenýry. V 16:30 jsme za deště vyrazili krásným klikatým kanálem na jezera Heegermeer a Fluessen směrem ke Stavorenu - s tím, že uvidíme, kam až dojedeme. Byl to den s nejhorším počasím a my jsme si naplánovali nejdelší přesun. Zdálo se, že prší furt, ale nebyla to tak úplně pravda, chvílemi pro změnu lilo. To byste neřekli, jaká je to výhoda mít s sebou dvě dcery. Jedna vaří boršč a druhá sedí na palubě v dešti a řídí loď. Ta hodinka se dá zakončit horkým čajem. A pak hybaj zpátky ke kormidlu! Abychom si zkrátili cestu (a čas jízdy), tak jsme to na jezeře Heegermeer šmikli "zkratkou" mimo plavební dráhu. Poněkud mě znervozňovalo, že se chvílemi jakoby ztrácely v lijáku a mlze okraje jezera. A to i když jsem je hledal silným dalekohledem. Člověk by neřekl, jak rád vidí na hladině zelenou plechovou pikslu s číslem 109, která vyznačuje plavební dráhu. Ještě jsme těch bójí minuli šedesát a na jezeře Morra odbočli vpravo ke kotvišti.
Vše se zcela vysvětlilo další dny. Ten čínský dalekohled není až tak vodotěsný a vhodný pro námořní jachting, jak výrobce deklaruje. Když je v něm natečená voda, tak je vidět kulové i za jasného dne.

Tady je čtvrteční Mapa projeté trasy.


Pátek 17. 5. 2013

Mare - Stavoren - Koudum. 16 km, doba plavby 4:03

Celkem normálně hnusné ráno. Na jezeru Morra bylo i časně ráno dost malých plachetnic. V jedenáct jsme dorazili do Stavorenu, už nepršelo. Podívali jsme se na obří elektrickou vodní pumpu z roku 2009, která čerpá vodu z Nizozemí do moře. Má čtyři soustrojí o celkovém výkonu 6000 kubíků vody za minutu.
K obědu jsme si koupili různé dobroty v rybím stánku. Odpoledne jsme prošli městečko a kolem 15:30 odrazili od břehu. Teploměr v přístavu ukazoval 11 stupňů Celsia a větroměr 3-4 Beaufortovy stupně.
Do Koudum jsme přijeli za dvě hodiny.

Tady je páteční Mapa projeté trasy.

Sobota 18. 5. 2013

A je konec

Celkem normální ráno - prší. Nejdříve jsem musel zaplatit projetou naftu a ztracenou holandskou vlajku i s dřevěnou tyčkou. Paní šéfová z půjčovny nás pak vzala autem na malý výlet na farmu, podívat se na fríské koně a chovné krávy. Jednu z nich nám pan majitel předvedl jako na výstavě. Byl jsem tak zaujatý, že jsem úplně zapomněl fotit. Pak jsme sedli do vlastního auta a jeli domů.

Závěr

Náklady:

Pronájem lodě + pojistka 25 727,- Kč
Projetá nafta 115,50 EUR
Ztracená vlajta 5,- EUR
Dřevěná tyčka 20,- EUR
Mostné asi 20,- EUR
Benzín do auta na 2 500 km

Dovolená se nám líbila. Máme hustě popsaný Lodní deník, spoustu zážitků a hromadu fotek. Jsme moc rádi, že jsme nejeli v plné sezoně. Kvůli ceně a hlavně kvůli návalu, který tam asi je.


Alena - kamera, kuchyně
Petra - lodní denník, kormidlo
Vladimír - kormidlo, foto, WEB