Dovolená Holandsko, Friesland, Koudum, loď FB1050

květen 2011

Preambule

Tuto stránku jsem napsal, protože jsme se stali spokojenými zákazníky firmy Skippers Club by Dutch Masters. Pamatuji si, jak jsme před odjezdem hledali jakékoliv informace, protože to pro nás byla první plavba lodí. Od Skippers Club by Dutch Masters jsme dostali hodně výborných podkladů (Plavební manuál - asi nejdůležitější ze všech, doporučené trasy, popis holandských specialit, ...). Shlédl jsem videa o ovládání lodě jak na českých, tak i na holandských webových stránkách. Zúčastnili jsme se školení v Praze. Postupně jsme pochopili, že naše loďka FB1050 nepatří k těm rychlejším. Nejtěžší otázka pro nás byla: Jak dlouhé etapy si máme s naší lodí představovat? Pokud se chystáte na dovolenou, třeba Vám mé informace trochu pomohou - to bych měl radost. Jednotlivé dny jsem nahrál GPS navigací. Uvedené doby představují někdy časy čisté plavby, kdy časy na prohlídky měst jsou odečtené. Jindy běželo nahrávání dat trvale. Prostě jak kdy :-(

P.S.
Koupil jsem si plavební mapu "B". Pečlivě jsem ji studoval. Řadu dní jsem věnoval přípravě tras. Měl jsem celkem tři, různě dlouhé, varianty. Přestaly platit v neděli odpoledne.


Dovolená na lodi - hausbótu - Holandsko

Úvod

Celkový popis, popis lodě

Do loděnice v Koudumu jsme přijeli v sobotu odpoledne, poněkud předčasně. Chvíli jsme čekali na majitele a pak už to šlo ráz na ráz. Papíry, záloha, proškolení z pravidel, doporučené, nedoporučené a zakázané trasy, proškolení v obsluze lodě a nashledanou za týden. Jo, ještě přeložit věci z auta do lodě.
Loď FB1050 poskytuje dvěma lidem vcelku dokonalý komfort, nic nám nechybělo, vše fungovalo. Pro šest osob už může být prostor asi poněkud stísněný. Lodě řady FB mají ploché dno a v něm nalitou spoustu betonu. Proto jsou i při malém ponoru hodně stabilní a nehoupou se jako jiné "elegantnější" lodě. (Nikdy by mě nenapadlo, že mně bude někdo říkat něco ve smyslu: Tyto lodě jsou absolutně bezpečné, protože je v nich spousta betonu. Ale je to tak.) Během plavby jsem udržoval motor většinou v rozsahu 1600 - 1750 ot/min. Pouze na jezerech, při plavbě proti silnému větru to bylo kolem 1800 ot/min. Rychlost se podle GPS navigace pohybovala v rozsahu 4 - 6 km/hod. Asi největší problém pro mě bylo zvládnout loď v silném větru při jízdě minimální rychlostí nebo při zastavení. Tedy během přistávání a čekání před mosty. Ponor lodě je totiž velmi malý a dno ploché. Silný boční vítr tedy loď snáší bokem, třeba do zídky kanálu, a je mu to úplně jedno. Když nefičí, stačí dělat každý manévr pomaličku a opatrně a jde to. A vědět předem teoreticky, jak se například odjíždí od mola, když vítr fouká směrem od vody k molu se fakt hodí. Několikrát jsem zkoušel řídit i z vnitřní kormidelny, ale jak mně při zaškolování říkal pan majitel:"Odsud něřiďte." Fakt to skoro nešlo. I uprostřed jezera je lépe stát venku na dešti a větru a držet třesoucí se kormidelní páku rukou. Topení jsme použili během prvních dnů celkem 3x. Vodu jsme doplnili 1x. Loď nemá nádrž na odpadní vodu, proto jsme (pokud možno) používali jen perfektně udržované toalety v kotvištích a marínách. Po doplutí zpět do Koudumu se do nárže vešlo 58 litrů nafty.
Během sedmi dnů jsme za necelých 27 hodin pohodové plavby urazili 121 km.
Při zobrazení jednotlivých denních map uvidíte jejich délky a jízdní doby podle dat z navigace. Byli jsme sami dva, kapitán a plavčice. Neměli jsme nikoho dalšího, kdo by natáčel a video jsme si pořizovali jen tak sami pro sebe, tak ho tak i berte a pokud se Vám nelíbí, tak se nedívejte :-) Celé video jsem rozstříhal na 8 dílů. Jednotlivé dny a samostatně titulky.
Zajímavý problém jsme měli se zvedacími mosty. Dostali jsme Plavební almanach, ve kterém je vše, co potřebujete o plavbě vědět. Ale u mnoha zvedacích mostů prostě jejich provozní doba nebyla uvedena (nebo jsme ji nenašli). Zdálo se nám, že ani provozní doby napsané přímo na mostech nějak úplně neseděly (anebo jun a jul nejsou 6. a 7. měsíc, těžko říct). No, ale náhle máte čas dát si oběd. Taky jsme se přivázali před zavřeným mostem, že tam zůstaneme na noc. Po hodině se náhle most uvedl do chodu, tak jsme jeli dál. Ono nám to bylo celkem jedno.

První krátké video, kde jsou úvodní titulky, prohlídka lodě FB1050 a závěrečné titulky.


Sobota 14. 5. 2011

Koudum - Stavoren. 10 km, doba plavby 2:10

V loděnici byl klid - odjížděly jen dvě lodě. Vyrazili jsme poměrně úzkým kanálem a vjeli do jezera. Byl silný protivítr, který dělal docela vlny a voda stříkala od přídě až na nás vzadu u kormidla. Ve Stavorenu jsme první přistání bokem proti větru a za pomoci muže na břehu docela zvládli. Tady jsem si taky dal své dva první herinky.

Tady je sobotní Mapa projeté trasy a krátké sobotní video.


Neděle 15. 5. 2011

Stavoren - Workum. 26 km, doba plavby 5:25

Hned první ráno byl odjezd z kotviště krušný. Potřeboval jsem se otočit v tom mrňavém prostoru, zvolil jsem tedy opatrně (a chybně) naprosto minimální rychlost. Foukal velmi silný boční vítr, který mě (tedy naši loď) stáčel a tlačil bokem do jiné uvázané lodě, protože kormidlo nezabíralo. Posádka cizí lodě něco strašně řvala, asi německy. Fendry situaci zachránily a lodě se nakonec ani nedotkly, chybělo asi tak 10 cm. Udělal jsem otočku, samozřejmě proti větru a nepatrně vyšší rychlostí odjel. Dlouhý přejezd jezera byl docela dobrý. Byly sice vlny, ale jeli jsme po větru. Během plavby se na jezeře vybila baterie v navigace. Část navigačních dat tedy chybí. Po prohlídce Workumu jsme chtěli odjet na noc do volné přírody, ale poprvé nás překvapil problém s mostem, tak jsme se vrátili zpět. Taky jsme neuměli najít prodejnu potravin.

Tady je nedělní Mapa projeté trasy a krátké nedělní video.


Pondělí 16. 5. 2011

Workum - Bolsward - Volná příroda. 18 km, doba plavby 5:00

Pršelo, tak jsme jeli v dešti. V Tjerkwerdu jsme si před zavřeným mostem dali oběd a po otevření mostu jeli dál. Při příjezdu do Bolswardu jsme uviděli místo, kde lze dotankovat vodu, tak jsme dotankovali. Po prohlídce Bolswardu jsme zamířili na noc do volné řírody. Pršelo a fučelo, pustili jsme si topení.

Tady je pondělní Mapa projeté trasy a krátké pondělní video.


Úterý 17. 5. 2011

Volná příroda - Sneek, 8km, doba plavby 2:30

Ráno jenom poprchalo. U IJltstu jme narazili na mosty ovládané pomocí tlačítek. Při příjezdu do Sneeku mně nebylo moc dobře po těle. Vítr, ne až tak široké kanály, lodě přivázané po obou stranách, lodě v protisměru a několik zvedacích mostů. Ale zakotvili jsme u centra. Konečně jsme našli prodejnu sýrů a nějaké (celkem asi kilo) si koupili. Taky se nám podařilo najít potraviny a konečně jsme si koupili čerstvé pečivo.

Tady je úterní Mapa projeté trasy a krátké úterní video.


Středa 18. 5. 2011

Sneek - Sloten. 19 km, doba plavby 3:55

Při odjezdu ze Sneeku je vidět obvyklý problém. Když jsem chtěl před mostem zastavit a dal jsem zpětný chod, loď se mně vždycky začala stáčet. Když už se s lodí umíte otočit, tak ji taky umíte při rozjezdu srovnat, než vjedete pod most. Další plavba až na kraj Slotenu byla v pohodě. Sloten bylo v 17. století asi nejbohatši holandské obchodní město. Ve Slotenu je jeden zvedací most. V zatáčce. Komické je, když se most zvedá, Vy máte jet a vidíte, že proti vám je kapitán, který bojuje se svou lodí stejně jako Vy občas s tou vlastní. Obzvláště zábavné je, když si pozdě všimne, že má červenou. Pak dá zběsile zpětný chod, aby mohl couvat, což s lodí moc dobře nejde (aspoň teda mně). Loď se mu začne stáčet, až je napříč. Vy jste už pod mostem, zpomalujete, ale nemůžete zastavit, protože by vás vítr natlačil na pilíř. Tak jsem přidal plyn, kolega pochopil a taky přidal plyn. Zůstala za ním díra, tak akorát na FB1050. Uf! To, že jsme se minuli vlevo nám ani moc nevadilo. Opatrně jsme zatočili kolem mlýna a zajeli až na takový malý rybníček těsně u centra, kde jsem se celkem pohodlně otočil s lodí, ale dál už by plout nešlo.

Tady je středeční Mapa projeté trasy a krátké středeční video.


Čtvrtek 19. 5. 2011

Sloten - Lemmer - Sloten. 18 km, doba plavby 3:50

Tak do Lemmeru jsem se těšil na největší parní vodní pumpu na světě: 4 mil litrů vody za minutu z Holandska do moře. Krása. Taky nám náš průvodce Holandské speciality doporučoval konkrétní rybí stánek. A my jsme zastavili kousíček od něj. Herinky mají asi všude stejně dobré, ale uzený mořský úhoř byla opravdu vynikající lahůdka. Nakonec jsme se vrátili zpět do Slotenu na náš již oblíbený rybníček. Jednak proto, že v pátek tím ušetříme dvě hodiny času a jednak proto, že toalety tam byly tak 30m. Taky jsme tam našli potraviny a udělali finální nákup sladkostí.

Tady je čtvrteční Mapa projeté trasy a krátké čtvrteční video.


Pátek 20. 5. 2011

Sloten - Woudsend - Koudum. 22 km, doba plavby 4:00

Bylo krásně a cesta příjemně ubíhala i se zastávkou ve Woudsenu a návštěvou větrného mlýna. Větřík jenom mírně pofukoval, mlynář čekal, až vítr zesílí a i na jezerech byly jen malé vlnky. Ale viděli jsme hodně plachetnic nejrůznějších velikostí.

Tady je páteční Mapa projeté trasy a krátké páteční video.


Závěr

Dovolená se nám líbila. Máme Lodní deník s téměř čtyřiceti popsanými stránkami. Jsme moc rádi, že jsme nejeli v plné sezoně, asi to tam bude hodně jiné (všude plno lidí, plno lodí s nezkušenými kapitány, ...). Jestli ještě někdy pojedeme, tak zase se Skippers Club by Dutch Masters a možná zase na pohodové lodi FB1050, zalité betonem.


Pokud si chcete celé video prohlédnout v plné kvalitě, jsou na serveru Youtube uložené 1. díl a 2. díl.

Zobrazeno: x

Jindřiška a Vladimír Ch.