Na těchto stránkách průběžně pracuji, naposledy 15. 9. 2002

Hodnocení vozu

Tady je taková stránka, která zachycuje moje subjektivní názory na některé věci. Můj postoj je samozřejmě dán tím, že jsem spokojeným majitelem Kaďoura již asi 20 let, znám jeho slabiny i silná místa. Pravdou je, že mnozí majitelé čtyřkolek mají dojem, že co není 4x4, není terenní auto. Jednotlivá tvrzení budu označovat znaky + a - podle toho, jak to vidím já. Obvykle se porovnávají německý KdF-82 a americký Jeep Willys, oba z druhé světové války.

+ Jak říká jeden můj kamarád: "Američani museli vyrobit půl milionu Jeepů, aby porazili 50 tisíc Kaďourů". Tak jako mnoho jiných zbraní i německé automobily byly na vysoké technické úrovni. Jeep Willys je z vývojově-konstrukčního hlediska vlastně traktor, který dostal jinou plechovou kastli. Mimochodem velmi pěknou. Do konstrukce motorových vozidel ničím nepřispěl. Naproti tomu Kaďour byl celý konstrukčním počinem Ferdinanda Porscheho a takové vozy se tehdy nedělaly.

- Kaďour není 4x4. To je pravda, ale díky systému "vše vzadu" má značně nerovnoměrné zatížení náprav. To znamená, že zadní poháněná náprava je podstatně více zatížená a její trakční vlastnosti jsou výborné. Domnívám se, že pohon značně odlehčené přední nápravy by nepřinesl výrazné zlepšení průchodnosti terénem. Celková náročnost takového řešení by dle mého názoru nebyla vyvážena odpovídajícím zlepšením užitné hodnoty vozidla. Ovšem nemůžu popřít, že v některých případech (asi tak 1/1000) by přední náhon mohl pomoci. Když nastane v terénu problém, tak první krok je ten, že spolujezdci nastoupí (doslova) na tyč, která nahrazuje zadní nárazník a tím ještě zvýší poměr zatížení zadní:přední náprava. Potom nastupuje klasické tlačení.

+ Poměr Cena/Výkon je zcela jasně u Kaďoura lepší, protože výrobní a materiálové náklady na výrobu jednoho vozu jsou u Kaďoura podstatně nižší a užitná hodnota je zcela srovnatelná.

+ Kaďour uveze standardně čtyři osoby, Jeep dvě osoby (ostaní jsou totiž na ložné ploše určené pro čtvrttunový náklad). Kaďour má navíc zavazadlový prostor a má užitečnou hmotnost 450 kg. V létě je příjemně v obou, bez střechy a oken. Za deště lze na oba vozy natáhnout plátěnou střechu. Ochrana posádky je u Kaďoura o něco lepší. Když mrzne, tak posádka Jeepa mrzne taky. U Kaďoura se nasadí boční slídová okna a pustí se horkovzdušné topení na nohy. Se střechou jezdím, jenom když prší, boční okna jsem použil za těch 20 let asi dvakrát.

- Při sklopeném předním okně je u Kaďoura jízda rychlostí vyšší než cca 40 km/hod dost nepříjemná. Předek vozu je šikmý a vzduch letí štěrbinou mezi sklopeným oknem a karoserií přímo do obličeje osob sedících vpředu. Svislá maska velkého chladiče u Jeepa zvedá proud vzduchu více méně nad hlavy obou cestujících.

- Kaďour je pomalý. Rozdíl v maximální rychlosti je 104 ku 80 km/hod. Tento argument je směšně uplatňován v současné době širokých cest a dálnic. Najděte si starou, klikatou, rozbitou okresní cestu a zkuste po ní jet rychlostí 100 km/hod. Zjistíte, že to téměř nejde ani s moderním osobním vozem z konce století. U terenního automobilu, který navíc značnou část doby jezdí v koloně rychlostí 40 km/hod je maximální rychlost argument na nic. A kdo z dnešních majitelů Jeepa jede po kvalitní asfaltové silnici vysokou rychlostí? Nikdo. Kdo by tu potvoru živil?!

+ Vzduchem chlazený motor je prostě lepší. Nepotřebuje vodu! Voda je problém v létě i v zimě. Voda vaří, zamrzá, dostává se do oleje, tvoří vodní kámen atd. Vzduchem chlazený motor se dříve ohřeje. Protože motor nepotřebuje dvojité oplášťování je lehčí a výrobně jednodušší (je celohliníhový). I válečná výroba má své materiálové a finanční limity. Pravdou je, že vzduchem chlazený motor má po vychladnutí trochu větší vůle a po nastartování může spálit pár kapek oleje. To je ale také dáno tím, že válce jsou ležaté a olej nemůže vlastní vahou stékat do motorové skříně.

+ Kaďour má spotřebu 8 l/100 km. Za války se na peníze moc nehledí, ale moci s sebou všude vozit jenom poloviční množství benzínu taky není špatné.

- Kaďour neutáhne dělo. Nevím, nikdy jsem to nezkoušel, ale několikrát jsem táhnul někoho na laně a nepozoroval jsem nic, co by nasvědčovalo tomu, že bych neutáhl dělo. Ale určitě by to nebylo nic přijemného.

* Podvozek je současně silnou i slabou stránkou. Silnou díky své velké světlé výšse, slabou díky svému pérování. Bližší popis najdete v kapitole "Podvozek"

+ ........pokračování zase někdy příště